Nathalie's overwinning! - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Peter, Marja, Regina en Nathalie Koelewijn - WaarBenJij.nu Nathalie's overwinning! - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Peter, Marja, Regina en Nathalie Koelewijn - WaarBenJij.nu

Nathalie's overwinning!

Blijf op de hoogte en volg Peter, Marja, Regina en Nathalie

26 Juli 2014 | Indonesië, Sumatra

Dag 6:
We moeten deze dag vroeg op want we hadden een prachtig programma voor vanochtend. Namelijk; de jungle in en proberen om een oerang oetang te zien. Zeven uur ontbijten en half acht vertrokken we de jungle in. Nathalie zag erg tegen deze trip op. Ze is als de dood voor alle beesten die in de jungle leven. Ze was de dag ervoor zelfs aan het twijfelen of ze wel mee zou gaan, maar gelukkig heeft ze besloten om toch mee te gaan vandaag, wat een moed!!
Als eerste gingen we over een pad met veel trappen, toen een vlak stuk en toen de echte jungle in. Dit was een smal pad waar we over wortels en lianen moesten om het pad te volgen en natuurlijk omhoog en omlaag. Op de normale plek waar oerang oetans vaak komen waren al een paar dagen geen apen gezien, dus volgden we een alternatieve route. Na ongeveer anderhalf uur vonden we een oerangoetan. Wat een ongelofelijk mooi beest is dat. Normaal gesproken leven ze hoog in de bomen, ze maken elke avond een nieuw nest waar ze de nacht in doorbrengen. Deze oerangoetan had gelukkig ook zin om wat te eten, waardoor hij op het door ons aangeboden voer naar beneden kwam. Best spannend zo’n enorme aap die naar beneden komt. We lokten hem met stukken wortel en banaan. Regina stond klaar om hem een stuk wortel te geven en jawel hij pakte het heel voorzichtig uit haar hand, echt een belevenis. Daarna vond hij het wel weer genoeg en ging weer naar boven de bomen in. Gelukkig hebben we prachtige film en foto’s gemaakt.
We hebben later nog wel hoog in de bomen oerang oetans gezien in een nest. Daar zat een moederaap met haar jong. Het was zo hoog dat je daar nauwelijks iets van kon zien. Op de terugweg kwamen we nog andere apen tegen, de dr. Tompson aap zei de guide volgens mij. Die wilde na het aanbieden van een banaan ook wel naar beneden komen. Het waren verschillende apen die daar waren. Mama en Regina hebben de aap gevoerd, echt een prachtig gezicht. Zelfs Nathalie heeft zichzelf overwonnen en de aap een stukje banaan gevoerd, echt klasse als je zo bang bent en dat toch maar even doet!
Op de terugweg nog een grote eekhoorn gezien wat andere apen. Aan het einde van de tocht werd ons gevraagd of we een doerian wilde proeven, dit is stinkfruit. En als we zeggen stinkfruit dat bedoelen we ook fruit dat echt stinkt (een hele vieze “poeplucht”) Dit fruit kom je veel tegen op Sumatra. In de Jungle zagen we de bomen met daarnaast een gespannen zeiltje. Toen ik vroeg waar dat zeiltje voor was zei de guide: “hier zitten de mensen te wachten tot het fruit van de boom valt, ze moeten er namelijk eerder bij zijn dan de apen”. Regina was zo dapper om een stuk te proeven en ook papa heeft het geprobeerd. Dit fruit is een delicatesse zeggen ze, maar wij vonden het echt verschrikkelijk, Regina is twee dagen misselijk geweest.
Weer aangekomen bij de lodge zijn we nog in de tuinen geweest daar. Ze verbouwen daar veel groenten en fruit die ze gebruiken in het restaurant. Het was een zogenaamd eco-park. Daar ook weer de cacoa plant gezien en de vrucht geproefd.
’s Middag hebben we allemaal lekker weinig gedaan, een tukkie gedaan en spelletje gespeeld en gelezen. Mama Bibi (de masseur) kwam om half 4. Nathalie ging als eerste en genoot ervan. Toen ze klaar was zei mama Bibi dat het rechts onder in haar buik niet goed zat! Dat wisten wij maar hoe wist zij dat? Ze was geen dokter zei ze maar ze kon dat voelen. Heel apart zoiets. Op het laatste moment besloot Marja ook maar een massage te nemen.En daar begon ze dat haar nek niet in orde was. Wat ook weer klopte. Het was een heerlijke massage als jullie haar konden horen praten het was net een heks! Haha Avonds naar het restaurant, daar wachtte een grote verrassing. Regina en Nathalie hadden de avond er voor geregeld dat we een speciaal diner kregen met allerlei versieringen ter gelegenheid van ons 25-huwelijk. Het was prachtig, veel bloemen op tafel en aan de stoelen en ze hadden van bananenblad en bloemen twee prachtige kronen gemaakt die we de hele avond op ons hoofd hebben gehad. Kortom een prachtige verrassing en een fantastische avond met elkaar. Wat een top meiden hebben we!!
De ober die daar liep was een of andere halfzachte, maar hij had het perfect geregeld. Hij was thuis aan de slag geweest met een Nederlands woordenboek om een tekst te schrijven en gedicht. Het was een mooi gedichtje. "De gekke man van bukit lawang", zoals hij zichzelf noemde had er echt wat speciaals van gemaakt. een mooie afsluitingen van ons jungle avontuur.

wist je dat: Nathalie de jungle toch erg leuk vond
Marja uitgeteld was na de tocht.
Regina de taak als 'guide' zo over kan nemen
Peter volgens Sam op koning Julian leek van madagascar met zijn jungle troon

• 29 Juli 2014 - 13:59

KISA:

Gelukkig heeft die oerang oerang jullie niet meegenomen zijn nieuwe
    Nest in, hihi.
    Zo indrukwekkend om zo dicht tussen bij die dieren te zijn! Wat een leuke verrassing voor jullie pa & ma, top gedaan! Wat is het waardevol om jullie jubileum tijdens deze reis met jullie gezin te mogen vieren!!! Wij vinden het super dat we door jullie berichten mee kunnen genieten!

• 29 Juli 2014 - 14:06

Gerina:

Nathalie: respect meid, echt heel veel respect. Ik weet niet of ik wel zou durven. En ik neem aan dat om half 4 de masseuse kwam? Hihi. Wat gaaf van de meiden dat ze dat hadden geregeld. Twee toppers. Ik lig echt af en toe in een deuk om jullie avonturen. Zo gaaf om te lezen. Ik ben alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal. XXXX

• 29 Juli 2014 - 16:06

Oma:

Fijn om te horen dat jullie zo genieten in de jungle, behalve Nathalie, maar die toch haar angst heeft overwonnen. Geweldig omjullie avontuur met de oerang oetan te lezen. Net alsof ik er zelf bijben. Ik vind het heel gaaf. Die massage lijkt mij ook geweldig!!! Heel veel plezier morgen bij de dolfijnen. Heel veel liefs van (o)ma. xxxxxxxxxxxx
    Voor Regina: de groetjes van fluitje en rosé. Hihi.

• 29 Juli 2014 - 17:28

Jolanda:

Hee lieve buurtjes!
    Wat ontzettend leuk om al jullie verhalen te lezen.
    De jungle avonturen, echt geweldig!! Nathalie, respect hoor!!! Vind het echt gaaf dat je die hele jungletocht ondernomen hebt. Ben superbenieuwd naar de rest en natuurlijk de foto's.
    Ik ga proberen jullie te volgen vanuit Spanje :)
    Geniet er van, maar dat gaat goed zo te lezen!
    Liefs,
    Jolanda

• 30 Juli 2014 - 01:08

Oma Koelewijn:

Hallo lieve kinderen, wat leuk om jullie verhalen te lezen wat fijn dat jullie het zo gezellig hebben. Prachtig om,wat knap van die vrouw die jullie masseerde en presies wist wat jullie mankeert. Doen jullie wel voorzichtig, nou voor morgen maar weer veel plezier, hier alles goed. Liefs pa en ma.