Een lekker druk dagje - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Peter, Marja, Regina en Nathalie Koelewijn - WaarBenJij.nu Een lekker druk dagje - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Peter, Marja, Regina en Nathalie Koelewijn - WaarBenJij.nu

Een lekker druk dagje

Blijf op de hoogte en volg Peter, Marja, Regina en Nathalie

31 Juli 2014 | Indonesië, Sanur

Dag 11:
Vandaag zijn we van Lovina naar Sanur gereisd. Om 9 uur zijn we opgehaald door taxi, we hadden niet zo’n goeie taxichauffeur als de vorige keer. Hij sprak wat minder goed Engels en had minder te vertellen. We hadden overlegd dat we vandaag twee dingen zouden gaan bekijken onderweg: rijstvelden en de Gigit watervallen. Na een half uur rijden waren we bij de waterval. Wij de auto uit en lopen door het bos naar de ingang, daar entree betaald en we konden weer door. Onderweg waren gewoon kinderen van een jaar of 6 spulletjes aan het verkopen. Ongelofelijk. We moesten ongeveer een kwartiertje lopen en toen waren we er. Prachtig hoge waterval waar we mooie foto’s en film van gemaakt hebben. Terug naar de auto liepen we ook nog langs een bouwplaats waar een huis gebouwd werd. De vrouwen doen hier het zware werk, zij zijn de bouwmaterialen aan het aanvoeren. Ze liepen in de rij met een kuip met metselzand met een kop er op en ze droegen dit op hun hoofd. Ik denk zeker dat er 40-45 kilo zand in zat, niet normaal. Echt respect voor de vrouwen hier.
We kwamen onderweg ook nog de meest beroemde tempel tegen op Bali. De tempel ligt in het Bratanmeer en heet dan ook de Bratantempel. Vanuit heel Indonesië komen ze daar naar toe, het was er ongelofelijk druk op de parkeerplaats met auto’s en bussen. We hebben daar rond gelopen door het tempelcomplex en was mooi om te zien. Er was ook nog een ceremonie bezig, namelijk de afrondende ceremonie van een crematie. Overleden mensen worden normaal gesproken eerst begraven en later bij een grote publieke crematie weer opgegraven en gecremeerd. Alleen rijke mensen kunnen zich meteen na het overlijden laten cremeren. Dit was de afsluitende ceremonie, de as was al uitgestrooid want die mag niet mee in de tempel, as is onrein.
Op het complex kon je ook nog op de foto met arenden, slangen en reuze vleermuizen (je weet niet wat je ziet, wat een beesten…). De beesten zagen er niet goed uit en dat hebben we maar niet gedaan. Na weer een kwartier te hebben gereden door de bergen stopten bij een mooi uitzicht over een ander meer. De rede van stoppen waren de apen. Regina heeft er zelfs één een nootje gevoerd. Even wat foto’s gemaakt en we konden weer verder, na een half uur te hebben gereden was het 12 uur. Tijd voor een lunch; een Indonesisch buffet. Vanuit dit restaurant konden we prachtig over een dal en naar een hellingen kijken die vol stonden met rijstvelden. Prachtig om te zien. Daarna hebben we nog een uur gereden en waren we op de plek van bestemming, Sanur.
Marja was erg moe geworden en wilde even gaan slapen, het was toen drie uur, maar dat even is wat langer geworden. Ze heeft tot de volgende ochtend 9 uur als een prinsesje liggen slapen.
Regina, Nathalie en Peter zijn naar het strand gelopen en daar een tijdje op een strandbed liggen zonnen en lezen. In de zee waren veel vissers aan het vissen met hengels en netten. Tussen de vissers door waren mensen aan het kitesurfen. De zee was hier rustig en een lekker zandstrand.
Na het douchen zijn we het centrum in gelopen. Het hotel ligt middenin het centrum en aan de kust. Daar hebben we wat winkeltjes bekeken en gezocht naar een geschikt restaurant. We zijn ook nog een grote supermarkt geweest en hebben daar wat dingetjes gekocht. We zijn terecht gekomen in een prachtig restaurant waar volgens Westerse maatstaven werd gekookt. De dames bestelden als eerste een heerlijke grote smoothie met yoghurt en heel veel vruchten en ik een heerlijke gin/tonic. We hebben daar lekker knoflookbrood op en andere kleine hapjes als voorgerecht (van twee keer gekookt varkensspek, Japans gefrituurde kip met wasabimayonaise tot Italiaanse gehaktballetjes in tomatensaus). Als hoofdgerecht een heerlijke Giant Burger, lekker medium gebakken. We hebben lang zitten wachten op het eten, want het was er erg druk, maar we hebben heel gezellig zitten praten met elkaar. We zaten toen echt vol, maar naast ons stond de vitrine met het gebak, zag er echt te lekker uit. Wij aan het gebak tot we echt niet meer konden(nog even voor ome Klaas: Peter twijfelde tussen een kersen cheesecake en een appelcrumblebomb en heeft gekozen voor het laatste, Regina had een perentaartje en Nathalie een chocolade brownie waar de chocolade uit liep). Daarna konden we alleen nog maar terug waggelen naar het hotel en gaan slapen

• 03 Augustus 2014 - 21:04

KISA:

Kijk, dat is nou de slagroom op het toetje. Prachtig verslag van de dag met (gebardeerd) mooie en lekkere verhalen over eten. Top, ga zo door. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Een tukkie van 18 uur is toch al gauw goed voor een nieuw record denk ik Marja, asjemenou! Geniet lekker, doen wij hier in heet Holland ook!

• 03 Augustus 2014 - 21:35

Gerina:

Geweldig om te lezen hoe jullie genieten. En meiden en Marja ook, vanaf nu eten jullie alles wat de pot schaft, want als ik hoor wat jullie daar allemaal eten........... :-) Volgens mij hebben jullie (Regina daargelaten) nog nooit zoveel aparte dingen gegeten. Ik ga nu snel verder naar het dolfijnenverslag. XXX